tag:blogger.com,1999:blog-6653875792704819024.post5626628631387275673..comments2013-06-14T08:22:54.816-07:00Comments on Oves blog: IT i undervisning er problematiskOvehttp://www.blogger.com/profile/14382921894000028778noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6653875792704819024.post-31372932014119315492012-05-16T13:36:35.834-07:002012-05-16T13:36:35.834-07:00Hej Ove
Tak fordi du har orket at uddybe dit syns...Hej Ove<br /><br />Tak fordi du har orket at uddybe dit synspunkt – og jeg er helt enig med dig. IWB er ikke ”løsningen” i sig selv, men hvis læreren mestrer at bruge IWB, kan det være et fantastisk redskab til at aktivere eleverne. <br />Desværre er der mange barrierer, der skal overvindes. Manglende uddannelse af lærerne i brugen af tavlerne, manglende uddannelse af lærerne i de pædagogiske muligheder i brugen af IWB, generel træghed i lærerkorpset mod nyt, software, der ikke er optimalt … og så ender det med at tavlen blot fungerer som lærred og interaktiviteten slet ikke bliver udnyttet!<br />Det er bare for ærgerligt!<br />Som du selv skriver, er der lavet massive investeringer mange steder, men med ringe effekt! Det er historien om igen med hele indsatsen omkring investeringer i PC’er, og hvor det nedslående resultat mange steder var, at de ikke blev udnyttet optimalt.<br />Vi lever i et højteknologisk samfund, og vores elever skal her agere hjemmevant og ubesværet, derfor må vi også have en undervisning, der matcher den verden, vi lever i – og gerne er lidt på forkant med udviklingen! <br />Men hvor er lige løsningen til at få ny teknik – og nye metoder – ind i undervisningen, når nu ”det har altid virket fint med kridt og papir!” og ”jeg fremlægger og eleverne tager noter”….<br /><br />Mvh<br />Connie WøbbeConniehttps://www.blogger.com/profile/08329229862215546642noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6653875792704819024.post-43579578676528374962012-04-13T03:02:09.206-07:002012-04-13T03:02:09.206-07:00Hej Ove.
Godt indlæg hvad angår IWB's i underv...Hej Ove.<br />Godt indlæg hvad angår IWB's i undervisningen. Jeg giver dig ret i at mange lærere bruger dem til at genvinde IRF-undervisningsformen. Men jeg tror problematikken stikker dybere end dårlige kurser. Hvorfor er der så få lærere - selv unge lærere - som kan anvende dem på en elevaktiverende måde? Jeg mener at en væsentlig faktor er lærerseminarenes IWB-fiasko! <br />Eksemplet Blaagaard/KDAS: For ca. tre år siden investerede man i whiteboards til samtlige lokaler...men underviserne fik ingen træning i brugen! Ligeledes manglede rigtig mange at få den software der er påkrævet for at kunne interagere med dem! Det lyder for banalt til at være sandt, men desværre nej! Det hele resulterede naturligvis i, at underviserne brugte dem som hvid væg! De lærerstuderende fik derfor ingen erfaringer med de interaktive tavler! Trist at en hel generation, som skulle være forbilleder for de ældre lærere på skolerne, blev tabt der. <br />Jeg håber samtidigt at man har ændret praksis siden dengang, men det kan jeg ikke udtale mig om. <br /><br />Mvh<br />Martin ExnerAnonymousnoreply@blogger.com