Denne blogpost er skrevet sammen med Karsten Gynther og Trine Brun Petersen.
Teksten indgår som en del af resuméet i en rapport om udviklingsprojektet 'Den digitale patientmappe' - Den digitale patientmappe – Et brugerdrevet innovationsprojekt for fysioterapeutisk praksis - der er støttet af EU. Del II beskriver teori og metode i forbindelse med udviklingen.
’Den digitale
patientmappe’ er resultatet af et co-designforløb mellem
privatpraktiserende fysioterapeuter og medarbejdere i ELYK. Den digitale
patientmappe er et værktøj (eller en service), der muliggør et tæt
kommunikativt samarbejde mellem fysioterapeut og patient. Registreringer,
diagnose, instruktioner osv. fra behandlingen samles digitalt ved hjælp af
tekst, billede, lyd og video og gøres tilgængeligt for patient og terapeut i
alle relevante situationer. Den digitale patientmappe kan ses som en udvidelse
af patientjournalen med den forskel, at patientmappen er patientens, og at den
indgår i et mere ligeværdigt samarbejdsforhold mellem patient og terapeut.
Mål
I projektet blev følgende mål opstillet for ’Den digitale
patientmappe’:
·
Registrering af baseline gennem forskellige
notationer (eks: beskrivelser, talindikatorer (eks: smerteskema), billeder,
videoer osv.)inden start af behandling, der
·
kan fastholdes i en form som patienten kan forstå
og tilgå
·
indgå som dokumentation for udvikling i
behandlingsforløbet
·
Øge patientens motivation gennem visualisering
af progressionen i behandlingen
·
Have adgang til patientens egen beskrivelse af
problemet (’førskema’)
·
Være i stand til at vise (visualisere)
patientens fremskridt
·
Øge patientens evne til at huske de
instruktioner (øvelser) og derved øge ’compliance’
·
Øge patienternes forståelse af deres diagnose gennem
fastholdelse (lyd-/videoklip med terapeutens ’opsamling’ af den enkelte
behandlingsgang: diagnose, råd og vejledning, anbefalinger m.v)
·
Øge patienternes indsigt i årsag og virkning
ift. diagnose og helbredelse: forståelse af terapeutens forklaringer om årsager
om eks. bevægelseshæmning (eks. dårlig siddestilling) og demonstration af,
hvordan dette kan undgås (eks: korrekt siddestilling)
·
Forbedre kommunikationen mellem patient og
fysioterapeut gennem fastholdelse af denne
·
Generelt øge dokumentationen af behandlingen og
dens resultater – også ift. relevante tredjeparter
Der blev udarbejdet designprincipper, som konceptet skulle
leve op til. Designprincipperne er et udtryk for de krav, terapeuterne eller
klinikkerne stiller, for at målopfyldelsen ikke karambolerer med
professionsudfoldelsen i øvrigt.
Det var vigtigt for fysioterapeuterne, at opnåelsen af målene
ikke ville betyde ekstra arbejde, og at de kan kunne inkluderes i den
almindelige behandling, der foregår i klinikken. Det betød, at det skulle være
muligt at tilgå, ændre og inddrage nye elementer i det samme forløb, hvor
patienten og fysioterapeuten i forvejen interagerede.
Designprincipper
·
Nem og hurtig adgang direkte i behandlingsrummet
·
Ikke skabe forhindringer for andre aktiviteter,
der foregår mellem patient og terapeut
·
Ikke skabe forhindringer kontakten (mundtlig/visuel
kommunikation) med patient
·
Mobilt
·
Mulighed for at optage lyd, billede og video
·
Mulighed for at vise optagene lyd, billede og
video direkte til patienten med henblik på samtale
·
Mulighed for efter behandlingsgangen at give
patient adgang til lyd, billede og video optaget i
behandlingsrummet/træningsrummet
·
Håndholdt operation af evt. fysiske artefakter
·
Webbaseret
Koncept
Det blev vurderet, at designprincipperne kunne opfyldes,
hvis terapeuten kunne have et håndholdt/bærbart apparat med mulighed for at
optage lyd, billede video og direkte forbindelse til patientmappen. Der skulle
desuden gennem apparatet være direkte adgang til forproducerede elementer, der
nemt kunne lægges ind i en digital patientmappe, hvori også et ’førskemaet’
udarbejdet af patienten inden konsultationen kunne lægges ind allerede inden
første konsultation.
Grundkonceptet til opfyldelse af disse designprincipper
består i en webbaseret ’digital patientmappe’, som fysioterapeut og patient har
adgang til. Mappen skal kunne indeholde en lang række filformater. Terapeuten
skal have nem adgang til at lægge filer ind i mappen og have nem adgang til at
producere filer, der direkte kan lægges i mappen.
Løsningen består i en metode til fastholdelse af den
kommunikation, der foregår mellem terapeut og patient. Der er derfor udviklet
en prototype for en digital patientmappe, hvori terapeuten kan lægge materialer
og ressourcer, der kan tilgås af patienten: videoinstruktioner af baseline,
øvelsesinstruktioner, afsluttende opsamling af den enkelte gang, som patienten
kan genhøre eller gense evt. sammen med én, patienten har et fortroligt forhold
til; pårørende, ven, plejeperson.
Metode
Konceptet er blevet
udarbejdet i en brugerinvolveret og brugerinvolverende designproces, hvor
privatpraktiserende fysioterapeuter og ELYK-medarbejder har arbejdet tæt
sammen. Udover indsamling af viden om det feltet – privatpraktiserende fyisioterapi
– har designprocessen bestået i samarbejdende proces, som blandt andet har
været fokuseret på: problemidentifikation, identifikation af
innovationspotentialer, idegenererring, idekvalificering, skitsering,
prototyping, afprøvning, redesign, vurdering. Processen har fuldt ELYKs
innovationsmodel:
Den fulgte proces kan også
beskrives gennem faserne:
·
Familiarisering
·
Mødet: Det tredje sted
·
Innovationspotentiale
·
Bedre praksis
·
Skitsering
·
Prototype
·
Afprøvning
·
Re-design; iterationer
·
Anbefaling til produkt
Konkret har udarbejdelsen fungeret i en
vekselvirkningsproces, hvor aktiviteter af tæt samarbejde mellem
fysioterapeuter og ELYK-medarbejdere har vekselvirket med forsknings- og
udviklingsaktiviteter primært foretaget af ELYK-medarbejdere. Det sidste har været
tilfældet i udarbejdelse af konkrete forslag til skitser og prototyper, indsamling
af erfaringer med afprøvninger, observationer af terapeuternes praksis osv.
Man kan dele processen op i de ’rum’, den har foregået i.
Det tætte samarbejde, hvor forskellige kompetencer mødes, er konkret foregået i
’workshops’. Megen analyse og oplæg til skitseringer er foregået i
’Forskerteamets rum’. Observationer og indsamling ’ønsker’ og ’behov’ til
fremtidig og forbedret fysioterapi og af erfaringer med prototyperne er
foregået i den fysioterapeutiske praksis – forstået både fysisk som den
praksis, behandlingen foregår i, og som den professionsfaglige udøvelse.
Processen kan skematisk fremstilles som følger:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar