Anmeldelse af Henrik Poulsen: vores.net
vores.net lærervejledning
vores.net lærervejledning
Ill: Gunhild Rød
148 og 32 sider
Dansklærerforeningens Forlag
Publiceret på Kulturkapellet: http://kulturkapellet.dk/sagprosaanmeldelse.php?id=422
De sociale medier spiller en vigtig rolle i mange menneskers
liv. Her fortsætter man de samtaler, man har startet tidligere på dagen, her
fremstiller man sig selv som den, man gerne vil være – eller have de andre tl
at se én. Her forholder man sig til hverdagens tildragelser og spørger om, hvad
man har for til i morgen, når man nu ikke kan finde sin lektieoversigt. De
sociale medier er en vigtig del af den måde, man netværker på og dermed bliver
til som socialt væsen.
De sociale medier er ikke alene Facebook og
selvfremstilling, men også et sted hvor man orienterer sig. Man læser nyheder
på nettet, man dyrker sine interesser på nettet, man er politisk aktiv på
nettet, man henter løsninger til sine opgaver på nettet, man udvikler sig og
finder måske en kæreste på nettet (eller rettere: gennem nettet, da det jo
fungerer som et medie).
Med den rolle nettet spiller i det moderne, senmoderne eller
postmoderne samfund, er det naturligt, at det også må have en plads i undervisningen.
Og her er det interessant at se på, hvilke løsninger især folkeskolen finder
frem til for at løfte den udfordring de nye medier – de flydende medier, de
digitale medier, de sociale medier, web 2.0 – udgør. Dybest set kan man gribe
udfordringen på to måder: man kan betragte nettet som et objekt, der må
undervises i, eller man kan betragte det som et miljø, der udgør konteksten for
undervisningen.
Dette kan også betragtes på værktøjsniveau. Man kan betragte
apps, computere, tablets, smartphones, nettjeneste som SÆR-værktøjer, der kan
drages ind ved særlige lejligheder. Svarende til miljø-tænkningen kan
værktøjerne blot inddrages uden særlig refleksion over, at netop disse bliver
inddraget. I det første tilfælde er et værktøj et særligt objekt og i det andet
en del af den kontekst, elever og lærere færdes i, hvorved dets særlige
karakter glider i baggrunden.
Henrik Poulsen er forfatter til vores.net, der er en undervisningsbog om ”web-fælleskaber,
web-kommunikation og web-tekster. Med andre ord: en bog om medier.” Hermed
fastlægger han også bogens diskurs – altså den tænkning, der ligger i
fremstillingen for nu at henvise til et af de begreber, der bliver anvendt i
bogen. Det med tekstens tænkning – de underliggende værdier og taksonomier,
teksten er et udtryk for gennem til- og fravalg – ser Poulsen ganske vist bort
fra efter definitionen, hvor det snarere kommer til at betyde
genrekarakteristika, som når det hedder: ”At chatte har en diskurs, der kan
minde om sms-beskeden…”.
Diskursen i vores.net
tilsiger, at nettet er et medie på linje med andre medier som bogen, talen (der
dog ikke anderkendes som et medie hos Poulsen, når han hævder, at medier kræver
fravær af enten afsender eller modtager, men talende kan jo sagtens befinde sig samme sted samme tid), radio osv. Men samtidig fremgår det,
at nettet – de flydende medier, web 2.0 – er noget kvalitativt anderledes, der
gør det meningsfuldt at tale om henholdsvis Gutenberggalaksen og Googlegalaksen
– altså en transformation fra industrisamfund med klare videnshierarkier osv.
til en flydende modernitet – for nu at anvende Zygmunt Baumans term. Dermed
bliver det underligt at betragte Vores Net udelukkende som et medie, der kan
analyseres og beskrives med kommunikationsmodellen.
Udsnit af bogens forside taget med min telefon, der øjeblikkeligt synkroniserer med min DropBox- og Hojokikonti, men ikke med Flickr |
vores.net modsiger
i sin egen behandling pointen om det kvalitative anderledes ved de flydende
medier og den betydning det har samfundsmæssigt. Dette smitter også af på den
forestilling om læring, undervisning og læremiddel, der ligger i bogen. Bogen
lægger helt klart op til en curriculumbaseret undervisning, hvor viden er
prædefineret. Der er nogle udmærkede opgaver i bogen, men de fungerer klart som
en anskuelse af det, der skal læres (læs: det vigtige). Og selvom det nok så
kækt hedder ”Undervisning i dag er kollaborativt” (forfatterens skrivefejl) –
så er det egentlig ikke kollaborativ læring, der lægges op til i bogen, men
snarere at man kan arbejde i grupper for at finde de rigtige svar. Der er ikke
tale om, at eleverne skal konstruere meningen med det, de arbejder med. Viden
forstås her som en overensstemmelse mellem et værensmæssigt indhold og et
symbolsk udtryk, hvis man skal anvende en højstemt filosofisk terminologi.
Når nu al denne brok er lagt frem her af én, der
ikke underviser en 9.klasse i dansk, skal det også anføres, at det på mange
måder er en sober og sympatisk bog, Poulsen har skrevet. I seks kapitler kommer
han fint omkring en række væsentlige elementer ved web 2.0 som et eller flere
medier. Der er noget upræcis begrebsbrug ind imellem og nogle mærkelige
skrivefejl, som er gået gennem korrekturen. Man kan også diskutere om den
direkte henvendelsesform, bogen anvender, er hensigtsmæssig. På mig virker det
som om, teksten taler ned til læserne.
Men dette forhindrer ikke, at vores.net sammen med lærervejledningen udgør et godt
undervisningsmateriale til at indløse de mål, der er sat for
danskundervisningen. Lærervejledningen giver læreren et godt redskab til at
anvende vores.net i forhold til at
forberede eleverne til en Guttenbergsk eksamen. Hele dimensionen med ’dannelse
for det 21.århundrede’ er berørt mange steder i materialet, og det trækkes også
frem som noget helt afgørende i lærervejledningen, hvilket virker fornuftigt –
også i et mere fremadrettet perspektiv, hvor eksamen ikke er det absolutte
slutpunkt.
Hvis man forventer en lærebog, der har som ambition at være
med til at ændre skolen fra at være gutenbersk til at være mere i tråd med en
flydende modernitet, hvor viden er et resultat af problemløsning og ikke en
fast defineret størrelse, så bliver man skuffet. Bogen lægger hele sit lod i
Gutenberggalaksen, selvom den vil hævde noget andet. Den hjemmeside, der følger
bogen, giver ikke meget, selvom det naturligvis er sympatisk at Merete Pryds
Helles forsøg på at skrive flydende moderne litteratur her inddrages som et
supplement til lærebogens beskrivelse af ’Litteraturen i vores net’ i kapitel 6
(kapitlet virker mærkelig uforløst og ufærdigt i bogen).
Den tilhørende hjemmeside er i øjeblikket ikke nogen støtte,
da den ikke er etableret sådan for alvor. Der ligge tre interviewstumper med
Merete Pryds Helle, der har skrevet nogle litterære tekster med inddragelse af
’nye medier’. Hvorfor ligger hele undervisningsbogen i øvrigt ikke som nettekst, som virkeligt ville kunne udnytte den hypertekststruktur, forfatteren begejstret nævner mange gange? Så kunne der også peges ud af bogen. Mit gæt er, at det har noget med økonomi og forretningsmodeller at gøre, men det virker dybt ulogisk indholdet i bogen taget i betragtning.
vores. net er en
lærebog for lærebogsorienterede lærere, der ikke har lyst til selv at få
fingrene i netmaskerne, og for elever, der helt sikkert kan blive klogere på
betingelser, rammer og kontekst for det, de går og gør, når de går på nettet.
Jeg har med interesse læst din anmeldelse, men der er dog et enkelt punkt, hvor min forståelse knækker: "...når han hævder, at medier kræver fravær af enten afsender eller modtager..." Jeg har desværre ikke adgang til bogen, så jeg har ikke mulighed for selv at læse mig frem til en forståelse. Kan du uddybe hans mediesyn lidt?
SvarSletTak for din kommentar og dit spørgsmål. Det er en kladde, jeg har lagt ud, og jeg reviderer den.
SvarSletJeg henviser til, at talen ikke bliver anderkendt som medie af Henrik Poulsen, fordi han hævder, at den ene af parterne afsende eller modtager SKAL være fraværende, før vi kan tale om medie, selvom jeg kan bruge en pind som medie, når jeg viser dig, hvordan en spirer vokser frem. (Det er en mindre ting, men et irritationsmoment.)
Min opdaterede tekst bliver lagt på om 2 minutter.
Hej Ove
SvarSletJeg synes du med din sidste passus rammer meget godt, hvad det er vores.net kan "...for elever, der helt sikkert kan blive klogere på betingelser, rammer og kontekst for det, de går og gør, når de går på nettet." Dette er efter min overbevisningen vores.net's eksistensberettigelse og en rigtig godt grund til at tage den ind i undervisningen. Mange elever (og endnu flere lærere) er sig slet ikke de forhold bevidst!
Tak for din kommentar,
SvarSletJa, det er en god ide at materialer, der kan være med til at udvide elevernes forståelse for kommunikative og produktionsmæssige sammenhænge. Det vil dog give mere, hvis det skete i autentiske læringssituationer, som du jo selv skriver om på din blog. Når netkommunikation bliver 'objekt', så risikerer man, at autenticiteten forsvinder.