Jane Hart arbejder med, hvordan læring genereres i
forskellige sammenhænge. Hun har dels sit eget konsulentbureau og så arbejder
hun sammen med nogle andre konsulenter inden for det felt, der går under navnet
’social learning’ – læring i sociale (primært arbejds-)fællesskaber.
Hvert år publicerer Hart en liste med de 100 mest populære
eller brugbare digitale værktøjer – og netop i dag den 14. november er den nye
liste offentliggjort. Listen er kommet
i stand via afstemning, så alle har haft en mulighed for at påvirke listen –
det er en slag MGP for digitale værktøjer.
For undervisere og andre, der beskæftiger sig med læring, er
listen naturligvis interessant, da den giver nogle indikationer af, hvad folk
bruger – og hvad der virker. Men listen er også konservativ i den forstand, at
der skal meget til – lang tid – inden et program, en service bliver bemærket af
tilstrækkeligt mange til at komme på listen.
På første pladsen finder vi…. Ba, ba, da, daaammmmm:
Ja, Twitter er det mest populære og det bedste
læringsværktøj i år 2011. Dette er ikke overraskende. For det første er det 3.
år i træk, Twitter er på førstepladsen. For det andet er Twitter et værktøj,
der tiltaler folk, der følger Hart og har lyst til at give deres besyv med, når
den slags lister skal laves. Tweople er typisk engagerede mennesker, der gerne
vil påvirke deres omgivelser. Men – og det er det vigtigste for mig – så er
Twitter et rigtig godt videndelingsværktøj, hvor det er dig, der bestemmer,
hvem du vil have, der skal dele viden med dig. Det er med andre ord et
pull-værktøj (altså du efterspørger) og ikke er push-værktøj (du forsøger at
gøre nogen interesseret). Det er frit, åbent og gennemskueligt (når du først
har lært værktøjet at kende).
På de næste pladser kommer også kendinge som youtube,
Google, Skype og DropBox. Prezi, der er en præsentationsværktøj, beholder også
sin popularitet, selvom det er lidt tungt at arbejde med.
Listen er faktisk meget, meget kedelig, da man ikke finder
nogen overraskelser før plads nummer 32, hvor vi finder Ted Talks – en side, der præsenterer en række
foredrag om uddannelsesspørgsmål. Ted Talks er blevet vældig populære – og muligvis
med god grund – da de tager en række emner og nyheder op, som har noget at sige
inden for undervisningsverdenen. Ted er dog temmelig påvirket af en amerikansk
baggrund – og ikke et ondt ord om det – hvilket ind imellem kan virke lidt
fjernt for en dansk – eller skandinavisk – kontekst.
Social bookmarking finder i med de to gamle og store Diigo (13) og Delicious (24), mens Scoop.it er ny på listen, men kommer ind på en
plads nr 33 – og det på trods af, at Scoop.it er et forholdsvist nyt program,
der lige er kommet ud af beta-versionen. I denne sammenhæng kan man også lige
nævne Symbaloo, der kommer ind som nr.
41, selvom Symbaloo har flere kvaliteter end social bookmarking.
Harts liste er naturligvis udtryk for noget sludder, men den
er alligevel brugbar på sin egen omvendte måde. Det er vigtigt, at vide, at
disse værktøjer findes – hvis man ikke kender dem, bør man i det mindste prøve
dem af, så man har en fornemmelse af, hvad der er muligt og ikke.
Popularitetslister har også den effekt, at de giver et vink
om den kontekst, man kan tale ind i uden at folk ryster på hovedet. Eller med
andre ord: hvis programmerne ikke findes på listen, så kan man ikke gå ud fra,
at andre kender dem – og så må man omtale dem på andre måder; må forudsætte
mindre.
For mig at se er listen et udtryk for, at vi inden for
digitale medier, værktøjer og ressourcer har nået et plateau, hvor der ikke
sker så meget nyt og vildt. Vi er i en konsolideringsfase, hvor iPads og andre
i-Produkter lige skal lande, medens andre produkter skal manifestere sig. Vi
nærmer os måske en normaliseringsfase, hvor vi kan begynde at tale om indhold –
om undervisningens hvad og hvorfor i stedet for, med hvilke værktøjer og
apparater. Det er dog nok naivt, for hvem vil ikke gerne have den ny gadget,
selvom den ikke bibringer noget til undervisning og læring???????????????????????????
Ingen kommentarer:
Send en kommentar