De sociale medier spiller en stor rolle i (post)moderne
menneskers sociale liv. På Facebook, Instagram, Twitter og lignende steder ’mødes’
folk for at bekræfte hinanden i deres gensidige betydning og for at dyrke
fælles interesser. Mange bruger sociale medier både private og professionelle
forhold – og mange gange kan det måske være svært helt at skelne, hvornår der
er tale om det ene og det andet.
Man kan diskutere sociale medier på mange forskellige måder,
og man kan lægge en kritisk – det overfladiske pseudo-samvær – og en
bekræftende – det demokratiske gode at alle kan producere og dermed blive hørt –
vinkel. Begge poler har fat i noget, og positionerne viser, at det ikke så
meget handler om, hvad de sociale medier er,
men mere om, hvordan de bruges og til
hvad.
I den offentlige debat er det især bekymring – eller det
modsatte – for ’de unge og børn’, der er i fokus. Ved overgangen mellem 2012 og
-13 advarede dronning Margrethe de unge om ikke at fortabe sig i sociale
medier, mens statsminister Thorning omvendt besang de unges evne til at tage ny
teknologi til sig. Igen to lidt ligegyldige markeringer, da de begge og især
den sidste tilbagestod som tomme ’statements’, der ser bort fra
forskellighederne i brugen af sociale medier.
Når der er god grund til at holde fokus på børn og unge,
også når det gælder sociale medier, hænger det sammen med, at sociale medier
også spiller en afgørende rolle i de opvoksendes identitetsarbejde. I
overgangen fra nærværet i familiens omklamrende og trykke favn til mere
jævnbyrdig samvær kan børn og unge komme til at virke utroligt skrøbelige. Det
er ikke uden frygt og bæven, at forældre og ligesindede betragter de opvoksende
som særligt udsatte. Og som altid i den slags situationer skal man finde en
balance mellem at lade dem prøve sig frem og gøre egne erfaringer på den ene
side, og beskytte, advare og oplyse på den anden.
De forskellige former for brug af sociale medier sat ind i
en kontekst af undervisning er det, man finder i den ganske udmærkede udgivelse
Sociale netværkssider som tekst og
kontekst redigeret af Henny Stouby og udgivet af VIASystime. Bogens målgruppe er kommende og
nuværende lærere og pædagoger. I syv kapitler skriver antologien en række
problemstillinger frem som er – eller bør være – centrale for voksne, der har
med borgere i den transformative alder at gøre, for nu at forsøg at undgå at
skrive børn og unge.
Malene Charlotte Larsen skriver en lang introduktionsartikel
om sociale medier og børn. Hun sætter de sociale medier ind i en mediehistorisk
kontekst og gennemgår unges brug af sociale medier i en række temaer:
venskaber, identitet, risici osv. ”Det særligt ’sociale’ ved disse teknologier
eller praksisformer – og det, der adskiller dem fra tidligere medier – er deres
evne til at skabe en løbende kontakt og sammenhørighed i brugernes hverdag samt
muligheden for at skabe indhold i fællesskab,” siger hun blandt andet.
Her har Larsen fat i noget af det afgørende, nemlig at det med
sociale medier handler det om praksisformer, og hvordan de sociale medier kan
understøtte fællesskabsorienterede praksisformer og give indblik i og adgang
til nye praksisformer. Dermed er også indikeret, at der ligger et stort
lærings- og undervisningspotentiale i disse medier eller platforme, hvilket
udfoldes endnu mere i de sidste artikler i bogen.
Larsen og flere af de andre skribenter er også inde på det
særegne ved sociale medier, at de på en gang er egocentriske og personlige og
samtidig sociale og dermed understøtter samhørighed, socialitet og samarbejde. ”Sociale
netværkssider adskiller sig især fra tidlige tiders communities i kraft af, at
de er egocentriske og struktureret som personlige netværk., der sætter
individet i centrum af sit eget community.”
De sociale medier understøtter en individualisering og
personalisering – hvilket kritikere ikke har været sene til at få øje på – men samtidig
understøtter de også sam- og nærvær. Derfor taler Larsen også om en
netværksindividualisme, hvor ”sociale aktører på den ene side gennemgår en
forstærket personalisering og individualisering, imens de på den anden side
bliver mere og mere forbundne til og gensidigt afhængige af hinanden.”
Larsen har skrevet en udmærket indkredsning af feltet:
sociale medier for børn og unge. Og generelt er bidragene gode og interessante.
Jeg synes måske, der er lidt for lidt kød på Jette Kofoeds artikel om mobning,
selvom hun har en rigtig god bærende pointe om, at entydighedshistorien – hvor der
i behandlingen af mobning opereres med en klar offer-bøddel-rolle-tildeling – ikke er præcis ”nok som ramme for forståelse
af, hvad der foregår blandt børn og unge, når nogen skubbes ud af fællesskabet.”
Hun har også en god pointe om, at der opstår mange forskellige tider og
tidsopfattelser, når vi har at gøre med ”cyberkonfigurerede relationer”.
Anne Petersen har nogle udmærkede betragtninger over
Facebookbrug som en kendt genre, når hun viser, at mange unge bruger det som en
venne- og poesibog.
Erika Zimmer Brandt fortaber sig i en række relativt
uinteressante spidsfindigheder inden for systemteorien, som om hun lige skal
have begreberne på plads for sig selv. Det lykkes hende ikke at vise, at der er
noget vundet ved at benytte Luhman som øjenåbner i forhold til sociale medier.
De tre sidste artikler er udmærkede – Raffaele Brahe-Orlandi
har en balanceret demonstration af, hvordan man kan gå kritisk reflekteret til
Facebook og samtidig gøre brug af det som undervisningsobjekt og som et værktøj
i undervisningen. Han gør sig til talsmand for at inddrage Facebook i
læreruddannelsen som noget, der styrker tværfagligheden.” At udnytte sociale
netværkssider som læringsstilladserende platforme, hvor elever udvikler
projekter og ideer i fællesskab igennem kollaborative arbejdsformer, og hvor læring
foregår igennem deltagelse i en fælles praksis.” Man mærker her Lave og Wenger
som en forståelseshorisont for opfattelsen af læring som deltagerbestemt og
situativ, hvilket bliver endnu tydeligere i Kirsten Lunds artikel. Lund
henviser til Sfards beskrivelse af to læringsformer. Læring kan enten forstås
som tilegnelse, hvilket lægger op til
en formidlende undervisningsform, eller læring kan forstås som deltagelse,
hvilket lægger op til, at de lærende må være aktive og producerende for at
lære. Denne forståelse passer rigtig godt med Siemens forestilling om læring
som netværksdannelse, da det er i produktion – løsning af problembaserede
opgaver – at man lærer, og dette faciliteres gennem netværksdannelse, hvor man
kan trække på hinandens indsigter og tidligere erfaringer.
Det må dog undre, at Lund i en artikel om ’Sociale
netværkssider som vidensmedier i skolen’ slet ikke henviser til nyere litteratur
om vidensmedier. Dette er en klar mangel. I det hele taget er der generelt en
del referencer, man kan undre sig over fraværet af i antologien.
Endelig skal også redaktøren Henny Stoubys artikel nævnes.
Stouby har den mest direkte anvendelige artikel for undervisere – uanset om det
er på professionsuddannelserne eller i folkeskole og gymnasium. Stouby har nogle
korte teoretiske markeringer om genrer og tekster. Hun skriver, at man
kan anvende sociale medier i medieanalyse, ud fra spørgsmålet om socialitet og
fællesskab og endelig ud fra et perspektiv om videndeling og samarbejde. Altså,
man kan gøre sociale medier til genstand for analyse, eller man kan se på det
ud fra en (mikro)sociologisk og psykologisk vinkel, eller man kan se på det ud
fra et synspunkt om vidensproduktion (opgave-didaktik).
Ved at trække på sproghandlingsteori udvikler Stouby en
ganske fin analysemodel, og hun beskriver et konkret aktionsforskningsprojekt
med gode og brugbare iagttagelser. Her kan dansklærere på forskellige
uddannelsesniveauer bare plukke og lade sig inspirere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar