En anmeldelse af
Ole
Christensen,
Familiens medialisering – et casestudie
2013
Hvilken rolle spiller
medier i den moderne familie, og hvilken betydning har det for børnenes liv -
og i videre forstand hvilken betydning burde det få for skolen? Det er på sin
vis de ledende spørgsmål i Ole Christensens netop udkomne bog Familiens
medialisering - et casestudie. Der er tale om et delstudie inden for et
stort nordisk forskningsprojekt: Gendering ICT in everyday life. A
comparative study of practices in failiy and extra-family contexts.
Det er en interessant
kortlægning, Ole Christensen og kolleger har foretaget. Vi kommer tæt på en
række familier og deres brug af og holdninger til medier. Det er ikke
overraskende, at det er børnenes mediebrug, forældrene har mest opmærksomhed på
- og i noget mindre grad deres eget.
Med en række antropologiske
og andre metoder får vi som læsere indblik i familierne. Ikke mindst
interessant er det, at man har valgt at give et barn på ca. 13 år den
privilegerede adgang til familierne. Den bagvedliggende undersøgelse har som
udgangspunkt en spørgeskemaundersøgelse blandt 6. klasseselever. Og det er nogle
af disse børns svar, der har ført til udvælgelsen af de fem familier, vi følger
tæt i løbet af bogen. Samtidig er det disse børn, der er indgangen til
familien,og disse børn får også udleveret et videokamera, som bruges som en del
af kortlægningsmaterialet.
Der er en del interessante
detaljer i denne undersøgelse om konkret mediebrug. Dybest set er familierne
dog meget ens, så der kommer ikke så mange forskelle frem. Alle familierne er
bedrestillede, veluddannede middelklassefamilier, der dog er lidt forskellige i
deres holdninger til medierne. Holdningerne svinger fra det noget (men ikke
meget) restriktive til det ‘frigjorte’ eller liberale. En tredje holdning er et
ønske om at anvende medier til at styrke fællesskabet i familien.
Af det empiriske materiale
fremanalyserer Christensen fire forskellige forældreperspektiver på børnenes
mediebrug. Medierne kan vurderes efter deres betydning for ‘børnenes fremtid’,
hvor medierne betragtes ud fra, at de bidrager til ‘færdigheder’ og
‘kompetencer’. De kan også ses i forhold til, hvad de gør ved ‘familiens
fællesskab’, og om de styrker samværet - noget man gør eller ikke gør sammen.
Medier spiller også en rolle i forhold til ‘arbejde og familietid’, hvor det
handler om at være beskæftiget og i kontakt med hinanden og andre. Endelig er
‘barnet’ i sin egen ret et perspektiv - her handler det om at give barnet et
rum for egen udvikling ud fra selvvalgte interesser.
Disse perspektiver kan
naturligvis stå mere eller mindre i modstrid med hinanden, ligesom der kan være
forskel mellem de to forældres prioriteringer mellem dem. En interessant
iagttagelser er det, at forældrene typisk har forskellige holdninger, som de
regulerer børnenes mediebrug efter, og at dette ikke fører til
konflikter. Børnene indretter sig efter forældrenes forskellighed, og der
foregår tilsyneladende en stiltiende forhandling og accept af denne tilstand.
Dette svarer i øvrigt også til denne anmelders egen erfaring.
Det er en pointe, at
mediebrugen i børnenes hverdagsliv i stor udstrækning står i kontrast til den
måde, hvorpå medier og mediebrug indgår i skolehverdagen. Dels inddrages medier
kun mådeligt, dels inddrages de som teknologier - det vil sig som noget
særligt, der står ved siden af ‘det faglige, og eleverne når ikke ud over
almindelig brug, men forholder sig ikke kritisk til muligheder og problemer ved
de digitale teknologier. Christensen argumenterer for, “at der … er brug for et
helt nyt udsigtspunkt, der medtænker hverdagens mediebrug og betragter digitale
medier i et kultur- og dannelsesperspektiv og ikke blot som teknologier.”
(s.137)
Christensen foreslår og
anbefaler, at man vælger en mediepædagogisk ramme i skolen, da kultur og
mediekultur er smeltet sammen som følge af mediernes indtrængen i alle områder.
En mediepædagogik har fokus på tekniske færdigheder i anvendelsen af medier, i
kommunikative mediekompetencer og i håndværksmæssige færdigheder - alle
områder, hvor hverdagsbrugen af medier bidrager med rigtig meget. Men de
analytiske, mediekulturelle kompetencer er oftest helt fraværende i forhold til
unges mediebrug - og ofte også i skolen. Det er dette, det mediepædagogiske
skal rette op på.
Og det er måske her, hvor
der begynder at tegne sig nogle spændende diskussionspunkter. Og det er rigtig
godt, at Familiens medialisering lægger op til en sådan diskussion.
Først et lille citat:
“Medialisering er samtidig så omsiggribende og usynlig, at det snart ikke giver
mening at spørge ind til den. Mediekultur og kultur er to sider af samme sag.”
Fint - og polemisk kunne man så spørge: hvorfor så spørge ind til det i den bog, du har skrevet?
Og hvis det var rigtigt, ville der jo ikke være behov for en mediepædagogik, da
pædagogikken og skolen samtidig vil være ‘medialiseret’. Er det for at
signalere at skolen, pædagogikken, lærerne og politikerne der ikke er vågnet op
til den nye virkelighed endnu?
Her er det nok begrebet
‘medie’ og i endnu højere grad ‘medialisering’, der kan diskuteres. Det
forekommer lidt mærkværdigt, at bogen ikke i højere grad prøver at udrede, hvad
der menes med medier i den brug af ‘medialisering’, der tales om. Eksempelvis
taler en af respondenterne om en mediefri zone, hvor man kan fordybe sig i en
bog! Aftensmaden skal også indtages i en mediefri zone, siges der flere gange.
Heller ikke her giver det anledning til en nærmere diskussion af, hvordan
kategorien ‘medie’ anvendes af respondenterne, og hvordan det anvendes af
forskerne bag undersøgelsen. Det betyder jo næppe, at man ikke må tale sammen
eller anvende bestik. Der er altså en flere betydninger af medier på spil.
Ole Christensen citerer og
tilslutter sig Stig Hjarvards definition af ‘medialisering’ fra En verden af
medier (2008): “Ved medialisering af samfundet vil jeg overordnet forstå
den proces, hvor samfundet i stigende grad underlægges eller bliver afhængigt
af medierne og deres logik. Denne proces er kendetegnet ved en dobbelthed af,
at medierne integreres i andre samfundsinstitutioners virke, samtidig med at
medierne selvstændiggør sig som en institution i samfundet.” (s. 31)
Det må for det første siges
at være et meget diffust begreb om medier, der er på spil her - meget abstrakt.
For det andet er opfattelse af medier særdeles tvivlsom, da den tillægger
medier en særegen egenlogik, der er frakoblet medier i brug. Medier betragtes
som et stykke teknologi eller som noget organisatorisk/institutionelt, der gør
noget ved nogen og dermed bestemmer brugen af dem. Der ligger en svag
teknologideterminisme ved denne opfattelse af medier, hvor ‘medier’ (i flere
betydninger af medier) bliver subjekt for en handling.
Et tredje problem ved
definitionen er, at den anvender ‘medier’ i mindst to forskellige betydninger
og blander dem sammen, så man får en temmelig mudret kategori. Det er jo
rigtigt, at forskellige medier spiller en stor rolle i kommunikationen mellem
forskellige mennesker og instanser. Her er der tale om en teknologi, der
fungerer i en bestemt sammenhæng. Medier som institution er imidlertid medier i
en helt anden forstand - det er en organisering, der besidder visse energier og
magt, som gør dem i stand til at agere på måder, der overgår den enkeltes
formåen. Men man kan ikke sige, at man taler om det samme. Medier betyder
simpelthen noget forskelligt i de to situationer, og man
Ole Christsensen |
Denne diskussion kan man
sige anfægter selv bogens grundtanke, men heldigvis sker det ikke, for
Christensen anvender for så vidt ikke Hjarvards opfattelse i sine analyser af
mediebrug i familierne. Det gør han derimod i bogens sidste perspektiverende
kapitel om medier og skole. Og det er her, han peger på en mediepædagogik som
svaret på udfordringerne i skolen. Hvis vi aflægger os det noget højstemte om
mediekultur er det samme som kultur, så er det faktisk en række gode
anbefalinger, Christensen kommer med. Det er svært at være uenig i, at man i
skolen bør anvende ressourcer og redskaber, der også er gængs i det øvrige
samfund, ligesom det er svært at være uenig i, at skolen bør arbejde med
kritiske perspektiver og reflektive anvendelser af redskaber og metoder.
Om det kræver en
‘mediepædagogik’ er jeg mere i tvivl om, da det jo allerede markerer ‘medier’
som et ‘særperspektiv’. Og igen: hvis der er brug for en mediepædagogik, vil
det være rart at få at vide, hvad der ikke er medier. Men det svar kommer
Christensen desværre ikke frem til. Og selvom Grundtvig nok spiller en stor
rolle for den danske skoletradition, så ved jeg ikke, om det har kaldt på en
‘oralpædagogik’, hvilket jo ville være parallelt med Christensen anbefaling af
en ‘mediepædagogik’.
Familens
medialisering er en god og inspirerende bog, der giver et
godt indblik i den velstrillede middelklassefamilies mediebrug primært i
betydningen: brug af tv og computere. Bogen er samtidig et godt
diskussionsoplæg til skolernes anvendelse af redskaber, der er dukket op efter
lærernes, skolelederne og politikernes egen skoletid. Denne diskussion er
vigtig uanset, hvordan man forstår begrebet ‘medier’.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar